Všeobecné obchodné podmienky na predaj tovaru

(schválené dňa: 15. 9. 2011, verzia 1.2)  

 

Preambula

Obchodná spoločnosť OBO Bettermann s.r.o. vyznáva vo všetkých svojich obchodných zmluvných vzťahoch zásady poctivého obchodného styku, náležitého, najmä riadneho a včasného plnenia zmluvných záväzkov, je vedená korektným podnikateľským úsilím, a dôsledné zachovávanie týchto princípov za každých okolností vyžaduje aj od svojich obchodných partnerov, odberateľov. S cieľom zabezpečenia transparentnosti obchodných vzťahov s odberateľmi, vzájomnej spokojnosti z uzavretých obchodov, ako aj ochrany svojich hospodárskych záujmov v dobrej viere ustanovuje a zverejňuje tieto Všeobecné obchodné podmienky na predaj tovaru (v ďalšom len ako „VOP“).

1. Úvodné ustanovenia

  1. Tieto VOP sa povinne uplatňujú na zmluvné vzťahy, ktorých predmetom je predaj tovaru spoločnosťou OBO Bettermann s.r.o., so sídlom: Viničnianska cesta 13, 902 01 Pezinok, IČO: 35 696 176, zápis: Obchodný register Okresného súdu Bratislava I, oddiel: Sro, vložka č. 11521/B (v ďalšom len ako „Predávajúci“) zákazníkovi, ktorým je kupujúci (spolu označovaní v ďalšom ako „Zmluvné strany“).
     
  2. Pracovná doba Predávajúceho je v pracovné dni PO-ŠT od 7,00 h do 15,30 h a v PI od 7,00 h do 14,30 h. Kontaktné údaje Predávajúceho sú tel. 033/648 62 22, fax: 033/648 62 20, mail: info@obo.sk. Predajca je fyzická osoba pracujúca u Predávajúceho alebo pre neho, poverená zastupovaním Predávajúceho v rámci pracovnej náplne alebo osobitnej zmluvy, pri obchodnom rokovaní, prijímaní a plnení objednávok zákazníkov alebo vyhotovovaní a predkladaní ponúk Predávajúceho; takáto osoba však nie je oprávnená dojednávať a schvaľovať podmienky odchylné od týchto VOP. Osoba oprávnená konať za kupujúceho je štatutárny orgán kupujúceho, prípadne ďalšia oprávnená osoba alebo osoba s písomným plnomocenstvom; jedine takéto osoby sú oprávnené vykonávať právne úkony vo vzťahu k Predávajúcemu (napr. objednávka, zmena objednávky, storno a pod.). Tovarom sa rozumie súhrnne tovar, produkty a služby súvisiace s predajom tovarov a produktov určené zákazníkom vo vždy aktuálnej ponuke Predávajúceho alebo prijatej objednávke kupujúceho.

2. Odchýlky od VOP, platnosť a použiteľnosť VOP

  1. Tieto VOP platia a sú záväzné v plnom rozsahu pre celý obchodný styk až do úplného vysporiadania všetkých práv a povinností Zmluvných strán.
     
  2. Odchylne od týchto VOP môže konkrétne práva a povinnosti Zmluvných strán upraviť osobitne dohodnutá písomná rámcová kúpna zmluva, ku ktorej sa pripoja tieto VOP. Ak písomná kúpna zmluva nebola uzavretá, alebo niektoré práva a povinnosti Zmluvných strán neupravuje výslovne, platia ustanovenia týchto VOP a následne ustanovenia platných právnych predpisov, najmä zákona č. 513/1991 Zb., Obchodného zákonníka v znení neskorších zmien a doplnkov (v ďalšom len ako „Obz“). Odchýlky od VOP a písomnú kúpnu zmluvu môže dojednávať a schvaľovať výlučne štatutárny orgán alebo prokurista Predávajúceho.
     
  3. Akékoľvek podmienky, výhrady, výluky, iné reštrikcie vznesené kupujúcim ako aj ostatné ustanovenia obsiahnuté v objednávke kupujúceho, ktoré sú v rozpore s týmito VOP, vylučujúce uplatnenie VOP, alebo ich obchádzajú sú irelevantné, nestávajú sa súčasťou zmluvného vzťahu a sú nezáväzné pre Predávajúceho, ibaže bolo písomne dohodnuté inak. Predávajúci bude plniť objednávku, akoby k vzneseniu vyššie uvedených ani nebolo bývalo došlo, čo kupujúci berie na vedomie. Ustanovenia objednávky kupujúceho, ktoré sú len nad rámec týchto VOP budú pri predaji a dodávke tovaru Predávajúcim zohľadnené, len ak to Predávajúci potvrdil pri schválení objednávky podľa čl. 4. týchto VOP. 
     
  4. V záujme zvyšovania kvality poskytovaných služieb a tovarov, sledovaním zásady poctivého obchodného styku a korektnej spolupráce s klientmi si Predávajúci vyhradzuje právo zmeniť tieto VOP. Aktuálne znenie VOP je Predávajúci povinný zverejniť na svojej oficiálnej internetovej stránke bez zbytočného odkladu a odoslať na vedomie klientom, VOP sú dostupné k nahliadnutiu aj v sídle Predávajúceho. 
     
  5. K realizácii konkrétneho obchodného prípadu môže dôjsť písomným prijatím písomnej alebo ústnej ponuky Predávajúceho kupujúcim (čl. 3.), ako aj schválením písomnej objednávky kupujúceho Predávajúcim (čl. 4.) pri úplnom zachovaní platnosti a účinnosti týchto VOP. Osobitná písomná rámcová kúpna zmluva môže upravovať odchylne všetky alebo aj len niektoré práva a povinnosti Zmluvných strán (že sa na klienta nebudú vzťahovať ustanovenia o podmienkach, procese a spôsobe objednávania tovaru u Predávajúceho podľa týchto VOP, ale objednávky sa budú realizovať v osobitnom režime), ako aj ďalšie podmienky (napr. rabatové a bonusové podmienky a pod.).
     
  6. Ak by niektoré ustanovenie týchto VOP, alebo osobitne dohodnutej písomnej kúpnej zmluvy medzi Zmluvnými stranami bolo v rozpore s kogentnými ustanoveniami povinne uplatňovaných právnych predpisov, platia ustanovenia právneho predpisu. Tieto ustanovenia majú byť vykladané tak, aby to najbližšie zodpovedalo pôvodnej vôli Zmluvných strán a, ak je to možné, aj viedlo k obojstrannej spokojnosti. 
     
  7. Kupujúci neodvolateľne súhlasí, že s VOP je oboznámený a ich ustanoveniam v plnej miere porozumel, považuje ich za záväzné. Kupujúci bezvýhradne prijíma platnosť a účinnosť týchto VOP (v platnom znení v danom čase) prijatím ponuky Predávajúceho alebo odoslaním objednávky Predávajúcemu, ibaže je Zmluvnými stranami dohodnuté inak.

3. Ponuka Predávajúceho a prijatie ponuky

  1. Predávajúci si v záujme sledovania a uspokojovania potrieb zákazníkov vyhradzuje právo oslovovať svojich zákazníkov a potenciálnych partnerov ponukami na predaj tovaru, s ktorým vykonáva svoju podnikateľskú činnosť. Predávajúci sa pravidelne zúčastňuje svojimi ponukami v procesoch verejného obstarávania, súťažiach návrhov a na iných formách skupinového výberu najvhodnejšej ponuky na predaj a dodávku tovaru.
     
  2. Predávajúci môže predložiť svoju ponuku písomne, elektronicky alebo ústne. Ponuka môže najmä obsahovať druh, identifikačné číslo a množstvo konkrétneho tovaru alebo tovarov, spôsob a termín alebo lehotu na dodávku, ako aj jednotkovú a súhrnnú cenu bez a vrátane DPH. 
     
  3. Ak je v ponuke uvedená doba alebo termín, a ak to z ponuky jednoznačne a výslovne vyplýva platí, že Predávajúci je viazaný podmienkami uvedenými v ponuke len po túto dobu alebo do uvedeného termínu; do ich uplynutia môže byť oznámenie o prijatí ponuky účinne oznámené Predávajúcemu. Neskoršie prijatá ponuka má účinky objednávky, ak sa urobí vo forme podľa čl. 4. Konkrétny obchodný prípad (kúpna zmluva) je uzavretý dôjdením prejavu vôle o prijatí ponuky zo strany zákazníka Predávajúcemu.
     
  4. V prípade podstatnej zmeny okolností, napr. nepredvídateľné zmeny v rozsahu zásob, dodávok, udalosti vis maior a iných si Predávajúci vyhradzuje právo ponuku odvolať; adresát ponuky si pre takýto prípad nemôže uplatniť žiadne nároky u Predávajúceho.
     
  5. Ponuka Predávajúceho môže byť zo strany zákazníka účinne prijatá písomne alebo elektronicky (telefax, e-mail); ústne alebo telefonicky prijatá ponuka si zachová účinky len keď je do 24 hodín aj písomne alebo elektronicky potvrdená. Práva a povinnosti v prijatej ponuke vyslovene neupravené sa riadia primerane ustanoveniami čl. 4. týchto VOP. 
     
  6. Všetky k ponuke predávajúceho predložené podklady ako sú obrázky, prospekty, výkresy, rozmery, hodnoty zaťažiteľnosti a hmotnostné údaje priložené k ponuke sú len orientačné hodnoty, pokiaľ nie sú výslovne označené za záväzné.  Vzorky sú nezáväzné náhľadové vzorky.  Pri nákupe podľa vzoriek si predávajúci vyhradzuje právo na odchýlky, ktoré sú v príslušnom odvetví bežné alebo ktoré zodpovedajú odchýlkam v rámci bežnej výroby.  Vlastnosti vzorky nie sú garantované ako vlastnosť veci, iba žeby bolo v potvrdení objednávky výslovne uvedené niečo iné. Poskytnuté vzorky musí objednávateľ/kupujúci vrátiť predávajúcemu v bezchybnom stave najneskôr do štyroch týždňov odo dňa ich poskytnutia. V prípade, ak nedôjde k riadnemu vráteniu vzoriek v stanovenej lehote, je predávajúci oprávnený fakturovať za tieto vzorky kúpnu cenu podľa aktuálneho cenníka. Všetky údaje o výrobkoch spoločnosti OBO BETTERMANN, najmä obrázky, výkresy, údaje o hmotnosti, rozmeroch a výkonoch,  ktoré sú obsiahnuté predovšetkým v ponukách a tlačivách spoločnosti OBO BETTERMANN, sa považujú za približné priemerné hodnoty a nepredstavujú žiadne garantované kvalitatívne či kvantitatívne vlastnosti. 
     
  7. Pri výrobe a/alebo dodaní podľa výkresov zákazníka, vzoriek a iných pokynov zákazníka nepreberá predávajúci žiadnu záruku a ani zodpovednosť za funkčnosť výrobku prípadne iné vady či nedostatky výrobku, ktoré vyplývajú z pokynov zákazníka.  Zákazník zbaví, resp. zbavuje predávajúceho zodpovednosti z prípadných nárokov tretích osôb, ako aj zo zodpovednosti za škodu spôsobenú výrobkom, iba žeby išlo o škodu spôsobenú úmyselne alebo v dôsledku hrubej nedbalosti. Zákazník preberá voči spoločnosti OBO BETTERMANN záruku za to, že výrobou a dodávkou tovaru zhotoveného podľa jeho pokynov neboli a nie sú porušené žiadne chránené práva tretích osôb. V prípade uplatnenia chránených práv tretích osôb voči spoločnosti OBO BETTERMANN  je spoločnosť OBO BETTERMANN oprávnená bez právneho preskúmania prípadných nárokov tretích osôb, po vypočutí zákazníka, od zmluvy odstúpiť, iba že by tretia osoba  uplatnenie chránených práv stiahla späť do ôsmych dní prostredníctvom písomného vyhlásenia adresovaného spoločnosti OBO BETTERMANN.  Zákazník je povinný nahradiť spoločnosti OBO BETTERMANN prípadné škody, ktoré by spoločnosti  OBO BETTERMANN vznikli uplatnením chránených práv.  V prípade odstúpenia od zmluvy sa zákazník zaväzuje uhradiť spoločnosti OBO BETTERMANN všetky do momentu odstúpenia vykonané práce. Ďalšie zákonné práva zostávajú nedotknuté.

4. Objednávka, schválenie objednávky, storno objednávky

  1. Objednávku tovaru Predávajúceho je možné realizovať na formulári Predávajúceho, ktorý je uverejnený vo formáte .doc a .pdf na internetovej stránke Predávajúceho v editovateľnej podobe. Neoddeliteľnou súčasťou objednávkového formulára sú tieto VOP, alebo odkaz na VOP. Konkrétny obchodný prípad (kúpna zmluva) je uzavretý prijatím objednávky Predávajúcim a riadi sa týmito VOP. V ojedinelých a odôvodnených prípadoch môže zákazník uskutočniť objednávku bez použitia formulára, písomná alebo elektronická forma však musí byť zachovaná. 
     
  2. Úplne, správne a čitateľne vyplnenú objednávku môže kupujúci vytlačiť a odoslať Predávajúcemu poštou, alebo telefaxom; v takomto prípade musí byť objednávka podpísaná a opatrená pečiatkou firmy zákazníka. Objednávku je možné vyplniť aj elektronicky a odoslať e-mailom.
     
  3. Úplne a správne vyplnenú objednávku Predávajúci schváli, ak navrhované množstvo, druh tovaru, termín a spôsob dodávky je schopný prijať a tovar dodať, a e-mailom odošle o tejto skutočnosti informáciu zákazníkovi v lehote do 6 hodín od dôjdenia objednávky. Obchodný prípad je týmto úkonom uzavretý. Dodacie lehoty začínajú plynúť až nasledujúci deň po prijatí a akceptácií objednávky predávajúcim, nie však skôr ako dôjde k objasneniu všetkých podrobnosti realizácie dodávky.
     
  4. V prípade nemožnosti vykonania objednávky (napr. nedostatok skladových zásob, tovar sa už prestal vyrábať, nesplniteľný termín, nepriaznivé poveternostné podmienky, nemožnosť zabezpečenia dopravy a pod.) Predávajúci túto skutočnosť oznámi zákazníkovi v 6 hodinovej lehote od dôjdenia objednávky a, ak je to možné môže navrhnúť vo forme vlastnej ponuky alternatívne riešenie. Na vlastnú ponuku sa potom vzťahujú ustanovenia čl. 3. VOP. 
     
  5. V prípade existencie okolnosti a/alebo udalosti, za ktoré spoločnosť OBO BETTERMANN nenesie v rámci rizika bežnej prevádzky žiadnu zodpovednosť a/alebo, ktoré nastali nezávisle od vôle spoločnosti OBO BETTERMANN, a ktoré podstatným spôsobom sťažia alebo zmaria realizáciu dodávky, je spoločnosť OBO BETTERMANN oprávnená odložiť/posunúť realizáciu dodávky o primeranú dobu trvania prekážky alebo odstúpiť od zmluvy, prípadne od jej nesplnenej časti. Kupujúci je oprávnený požadovať od spoločnosti OBO BETTERMANN vyhlásenie, či tovar v primeranej dodatočnej lehote dodá alebo či spoločnosť OBO BETTERMANN od zmluvy odstúpi.  V prípade, ak spoločnosť OBO BETTERMANN neposkytne kupujúcemu vyššie uvedené vyhlásenie je kupujúci oprávnený odstúpiť od zmluvy. Vyhlásenie spoločnosti OBO BETTERMANN voči kupujúcemu sa považuje za dostatočný dôkaz, že  existuje prekážka, ktorá bráni vykonaniu dodávky. Dodacia lehota sa predlžuje najmä v prípade existencie prekážok spočívajúcich v štrajku a výluke, úradného nariadenia, ťažkostiach s materiálnym zásobovaním, výrobných nepodarkoch alebo nedorobkoch, prevádzkových závadách, nedostatku pracovníkov, chýbajúcich dopravných prostriedkov, ako aj pri vzniku nepredvídateľných udalostí, na ktoré spoločnosť OBO BETTERMANN nemá žiadny vplyv, a to na dobu primeranú k dobe trvania takýchto udalostí. 
     
  6. Pri neúplnej alebo chybnej alebo nečitateľnej objednávke si Predávajúci vyhradzuje právo objednávku odmietnuť, oznámiť túto skutočnosť zákazníkovi a vyzvať ho na odstránenie nedostatkov, alebo prípadne informovať ho v rámci vlastnej ponuky o parametroch možnej dodávky tovaru. Na vlastnú ponuku sa potom vzťahujú ustanovenia čl. 3. VOP. Odmietnutie objednávky a prípadnú vlastnú ponuku oznámi Predávajúci zákazníkovi v lehote do 6 hodín od dôjdenia objednávky.
     
  7. Akékoľvek vyhlásenia, podmienky alebo výhrady pripojené alebo vpísané do objednávky sa riadia ustanoveniami čl. 2. týchto VOP. 
     
  8. Pre objednávku je záväzná cena podľa cenníka účinného v čase odoslania objednávky. Preukázanie času odoslania objednávky je na zákazníkovi. 
     
  9. Predávajúci si vyhradzuje právo kedykoľvek overiť platnosť, správnosť a aktuálnosť objednávky, či už telefonicky, alebo inými prostriedkami, ak u neho vznikne pochybnosť ohľadom oprávnenosti osoby konajúcej za kupujúceho alebo druhu či množstva objednaného tovaru. Predávajúci je v prípade zistenia nesúladu objednávky so skutočným stavom oprávnený odmietnuť plnenie objednávky; o tejto skutočnosti bude zákazník vyrozumený bez zbytočného odkladu. 
     
  10. V prípade rámcovej objednávky/kúpnej zmluvy je kupujúci povinný odobrať celé množstvo objednaného tovaru. Ak zo zmluvy nevyplývajú žiadne konkrétne termíny dodania objednávky na odvolávku, musí kupujúci celkové množstvo vyplývajúce z rámcovej objednávky objednať a odobrať do dvanástich mesiacov. V prípade, ak kupujúci nedodrží termíny odvolávok/objednávok, je spoločnosť OBO BETTERMANN oprávnená štyri týždne po písomnom oznámení, ktoré musí obsahovať upozornenie na chýbajúce objednávky, kompletne dodať a vyfakturovať celé množstvo tovaru. Nároky spoločnosti OBO BETTERMANN vyplývajúce z omeškania objednávateľa zostávajú nedotknuté.

5. Cena a platobné podmienky

  1. Ceny jednotlivých tovarov sú uvedené v aktuálnom cenníku Predávajúceho, ktorý je zverejnený na internetovej stránke Predávajúceho a dostupný k nahliadnutiu v jeho sídle. Cenník môže pozostávať z rôznych častí, samostatných čiastkových cenníkov.
     
  2. Predávajúci si vyhradzuje právo aktualizovať cenník; o aktualizáciách budú zákazníci informovaní uverejnením nového cenníka na internetovej stránke Predávajúceho. Od ich uverejnenia sú záväzné nové ceny tovarov; týmto nie je dotknuté právo Predávajúceho na opravu omylom uvedených cien. Ústne a telefonicky podávané cenové informácie nemajú záväzný charakter. 
     
  3. V cene sú zahrnuté náklady na dostatočné a primerané balenie, sprievodná dokumentácia, návod na použitie, záruka; cena nezahŕňa náklady na dopravu ani poistenie. 
     
  4. Ak Zmluvnými stranami nie je dohodnuté písomne inak, cena za tovar je uvedená v mene euro (€) a je splatná do 14 dní po doručení Predávajúcim vystavenej faktúry zákazníkovi; kupujúci je povinný uhradiť cenu v lehote splatnosti elektronickým prevodom na bankový účet Predávajúceho, ak nie je osobitne dohodnuté inak. Cena sa považuje za uhradenú bezpodmienečným pripísaním k účtu Predávajúceho. Prijaté platby sa započítavajú najprv na náklady, potom na úroky a potom na najstarší dlh, pokiaľ nie je dohodnuté inak. 
     
  5. Ak u kupujúceho nastane nepriaznivá finančná situácia alebo ukončenie podnikania (ods. 7.1) všetky neuhradené peňažné záväzky kupujúceho voči Predávajúcemu sa stávajú splatnými okamžite. 
     
  6. Faktúra vystavená Predávajúcim spĺňa platným zákonom o účtovníctve a zákonom o dani z pridanej hodnoty predpísané náležitosti. V opačnom prípade sa jedná o neúplnú alebo nesprávnu faktúru, ktorú je kupujúci oprávnený vrátiť bez zbytočného odkladu; Predávajúci následne vrátenú faktúru opraví a od jej opätovného doručenia plynie nová lehota splatnosti. V prípade omeškania s úhradou faktúry je kupujúci povinný platiť zmluvnú pokutu z titulu omeškania vo výške 0,15 % za každý aj začatý deň omeškania, nárok Predávajúceho na náhradu škody v plnej výške tým nie je dotknutý.
     
  7. V prípade omeškania kupujúceho s úhradou fakturovanej ceny je Predávajúci oprávnený bez predchádzajúceho oznámenia zákazníkovi:
     
  8. a./zadržať aktuálnu dodávku tovaru, pri čom Predávajúci nebude zodpovedný za akúkoľvek škodu u kupujúceho súvisiacu so zadržaným tovarom ani za náklady kupujúceho súvisiace s dodávkou alebo prevzatím tovaru, a jeho konanie nebude znamenať porušenie podmienok zmluvy, alebo 
     
  9. b./odstúpiť od konkrétneho obchodného prípadu (kúpnej zmluvy), alebo
     
  10. c./odmietnuť prijať budúce objednávky, ktorých cenu kupujúci neuhradí vopred. 
     
  11. Opatrenia uvedené v ods. 5.7 je možné kombinovať, pri čom ich uplatnením Predávajúceho nárok na náhradu škody nie je dotknutý. Nevyužitie oprávnenia podľa ods. 5.7 neznamená zrieknutie sa práva, ktoré môže byť uplatnené v budúcnosti. 
     
  12. Zákazník nie je oprávnený – bez ohľadu na právny dôvod – odmietnuť plniť a nemá zádržné právo, pokiaľ jeho nárok nebol zo strany spoločnosti OBO BETTERMANN vopred písomne uznaný alebo pokiaľ nebolo o  takomto nároku právoplatne rozhodnuté súdom.
     
  13. Zákazník je oprávnený započítať svoje pohľadávky len vtedy, ak bolo o jeho pohľadávke právoplatne rozhodnuté súdom, alebo ak je nesporná /t.j. spoločnosť OBO BETTERMANN túto nerozporuje/ resp. ak bola spoločnosťou OBO BETTERMANN písomne uznaná.

6. Dodacie podmienky a prevzatie tovaru

  1. Predávajúci dodá kupujúcemu tovar v zmysle objednávky, alebo prijatej ponuky, podľa aktuálnych skladových zásob konkrétneho tovaru a jeho dostupnosti u výrobcu.
     
  2. Na objednávke kupujúceho musí byť uvedená doba želanej dodávky alebo žiadaný presný termín dodávky tovarov. Táto doba musí byť najmenej v trvaní 14 dní od odoslania objednávky, prípadne termín môže byť najskôr 14 dní po obdržaní objednávky. Ak z povahy objednávky nevyplýva niečo iné, Predávajúci môže uskutočniť aj čiastkové plnenie, prípadne v určenej dobe realizovať dodávku vo viacerých etapách. 
     
  3. Miesto dodávky tovaru je sídlo Predávajúceho. Ak nie je dohodnuté inak kupujúci si bude tovar vyzdvihovať v priestoroch skladu Predávajúceho svojpomocne, alebo prostredníctvom povereného prepravcu a na vlastné náklady. V prípade, že kupujúci požaduje zabezpečiť aj dopravu, a Predávajúci takúto možnosť pri schválení  objednávky schválil, Predávajúci zvolí podľa dostupnosti prepravcu, charakteru a množstva tovaru primeraný spôsob prepravy; náklady na prepravu znáša zákazník v plnom rozsahu.
     
  4. Predávajúci môže v mimoriadnych odôvodnených prípadoch dobu alebo termín vyskladnenia, príp. dodania predĺžiť o nevyhnutný čas; kupujúci musí byť o tejto skutočnosti informovaný okamžite.
     
  5. V prípade podstatnej zmeny okolností za ktorých bola objednávka prijatá má Predávajúci právo nerealizovať dodávku, a to bez akéhokoľvek postihu zo strany zákazníka.
     
  6. Prevzatie tovaru musí byť potvrdené na skladištnom liste, dodacom liste, alebo prepravnom doklade osobou preberajúcou tovar, a to čitateľným uvedením jej mena, dátumu a podpisu tejto osoby.
     
  7. Kupujúci je povinný v zmysle schválenej objednávky tovar prevziať a okamžite skontrolovať fyzický stav tovaru a súlad objemu a obsahu dodávky s objednávkou a dodacím listom. V prípade zistenia akýchkoľvek nedostatkov alebo poškodení je kupujúci povinný okamžite telefonicky alebo faxom informovať Predávajúceho, a do dvoch pracovných dní aj písomne. V prípade, že kupujúci neuplatní reklamáciu v tejto lehote Predávajúci bude mať právo reklamáciu odmietnuť.
     
  8. Ak kupujúci zistí fyzické poškodenie tovaru dopravovaného prepravcom, je povinný na mieste spísať náležitú zápisnicu s prepravcom za účelom prípadného uplatnenia poistného plnenia.

7. Prechod vlastníckeho práva / výhrada vlastníctva

  1. Vlastnícke právo k tovaru Predávajúceho prechádza na kupujúceho až úplným zaplatením kúpnej ceny. Do tohto času má Predávajúci výlučné vlastnícke právo k tovaru, preto tovar nemôže byť predmetom akýchkoľvek právnych inštitútov, či už zabezpečovacích alebo regresných, uplatnených tretími osobami v dôsledku nepriaznivej finančnej situácie kupujúceho (konkurz, reštrukturalizácia, exekúcia a pod.) alebo skončenia podnikateľskej činnosti kupujúceho (napr. likvidácia), ani nárokov tretích osôb, s ktorými je kupujúci v zmluvnom alebo obdobnom právnom vzťahu (napr. záložné právo).
     
  2. Pre prípad, že Predávajúci je oprávnený kvôli nezaplateniu ceny prevziať tovar späť, priznáva mu kupujúci neodvolateľné a neobmedzené právo vstupu v obvyklom pracovnom čase na pozemky a do priestorov, kde sa nevyplatený tovar nachádza, za účelom jeho odobratia. 
     
  3. Ak bol už tovar nainštalovaný, vstavaný alebo inak spotrebovaný, Predávajúci má právo na náhradu škody. Predávajúci neprijme späť poškodený tovar. 
     
  4. Zákazník je povinný oznámiť spoločnosti OBO BETTERMANN  akékoľvek exekúcie alebo uplatnenia práv tretích osôb k tovaru a zároveň je povinný poskytnúť spoločnosti OBO BETTERMANN  všetky údaje a doklady potrebné na intervenciu, v opačnom prípade znáša zákazník škodu spôsobenú spoločnosti OBO BETTERMANN. V prípade exekúcie alebo uplatnenia práv tretích osôb k tovaru alebo neposkytnutia údajov a dokladov potrebných na intervenciu sa stávajú okamžite splatné všetky pohľadávky spoločnosti OBO BETTERMANN voči zákazníkovi.
     
  5. Spoločnosťou OBO BETTERMANN vyhotovené formy pre účely splnenia objednávky, nástroje a konštrukčné podklady patria do  výlučného vlastníctva spoločnosti OBO BETTERMANN. Zákazníkovi nevznikajú/nepatria na tieto formy, nástroje a konštrukčné podklady žiadne nároky, a to aj keby sa podieľal na nákladoch ich výroby, iba ak by bolo výslovne dohodnuté inak.

8. Prechod nebezpečenstva škody na tovare

  1. Nebezpečenstvo škody na tovare prechádza na kupujúceho včasným prevzatím tovaru od Predávajúceho v mieste jeho sídla, alebo, ak je kupujúci v omeškaní s prevzatím tovaru, v čase kedy mu Predávajúci umožnil nakladať s tovarom.
     
  2. Ak má v zmysle schválenej objednávky Predávajúci tovar odoslať kupujúcemu zmluvným dopravcom, nebezpečenstvo škody na tovare prechádza na kupujúceho odovzdaním tovaru dopravcovi na prepravu kupujúcemu. Náklady poistenia, ak bolo vyžiadané hradí kupujúci v plnej výške.
     
  3. Ak Predávajúci zabezpečuje dopravu vlastným vozidlom a na vlastné náklady, prechádza nebezpečenstvo škody na tovare vyskladnením a naložením tovaru v deň začatia prepravy na dopravný prostriedok Predávajúceho; tovar však musí byť dostatočne oddelený a odlíšený od iného tovaru.

9. Záruka za akosť a zodpovednosť za vady

  1. Predávajúci zodpovedá za vadu, ktorú má tovar v okamihu, keď prechádza nebezpečenstvo škody na tovare na kupujúceho. Za vadu tovaru sa považuje vonkajšie fyzické poškodenie, vnútorné mechanické poškodenie alebo iná strata funkčnosti a spôsobilosti tovaru na použitie na obvyklý účel.
     
  2. Všeobecnou povinnosťou kupujúceho je najmä používať tovar v prostredí do ktorého je určený, obozretne a šetrne s prihliadnutím na technické a funkčné parametre tovaru a v súlade s prislúchajúcou dokumentáciou, najmä návodom na použitie a údržbu a obmedzeniami udanými výrobcom alebo všeobecne známymi v odborných kruhoch.
     
  3. Predávajúci poskytuje na tovar záruku za akosť (použiteľnosť a funkčnosť) v trvaní dvanásť mesiacov od prechodu nebezpečenstva škody na tovare. Táto záručná doba neplynie v čase riadneho uplatnenia práva zo zodpovednosti zo záruky. Záruka zaniká v prípade neoprávneného zásahu do tovaru osobou inou, ako Predávajúcim poverenou.
     
  4. Predávajúci nezodpovedá za vady, na ktoré sa vzťahuje záruka za akosť, ak vady spôsobili alebo tieto vznikli v dôsledku vonkajších udalostí, alebo pôsobením tretích osôb v čase po prechode nebezpečenstva škody na tovare na kupujúceho.
     
  5. Práva zo záruky prináležia výlučne kupujúcemu a nie je možné ich previesť na iný subjekt.
     
  6. Záruka Predávajúceho sa vzťahuje na výrobné vady a technické nedostatky tovaru, ktoré spôsobujú jeho nepoužiteľnosť na obvyklý účel. Záruka sa nevzťahuje na vady a poškodenia spôsobené kupujúcim, tretími osobami, okolnosťami vylučujúcimi zodpovednosť a vyššou mocou, ako ani na vady vzniknuté bežným opotrebovaním, nevhodnými pracovnými podmienkami, alebo vzniknuté pri preprave. Výluky zo záruky je Predávajúci oprávnený uplatňovať a práva zo záruky nepriznať, ak z reklamovaného tovaru boli odstránené alebo poškodené pôvodné výrobné štítky a iné označenia Predávajúceho alebo výrobcu, sa zistí neoprávnený /bez súhlasu predávajúceho/, neodborný zásah do tovaru alebo zanedbanie údržby, použitie tovaru nesprávnym, neprimeraným spôsobom v rozpore so sprievodnou dokumentáciou, sa zistí neprimerané preťaženie, alebo nevhodné inštalovanie, vrátane použitia nevhodného náradia alebo neodborného postupu či kombinovania tovaru s nekompatibilnými prvkami alebo iné než nevyhnutné nakladanie s vadným tovarom, po tom, čo sa vada objavila/zistila. Výluky zo záruky zahŕňajú Predávajúceho právo odmietnuť záruku v plnom rozsahu, alebo primerane záručné plnenie obmedziť.
     
  7. V mimoriadne sporných prípadoch uplatnenia práv zo záruky si Predávajúci vyhradzuje právo posúdiť príčinu a charakter vady, kvôli ktorej sa záruka uplatňuje. Ohľadom výrobných vád a/alebo technických nedostatkov si Predávajúci môže vyžiadať stanovisko výrobcu, ktorého stanovisko budú Zmluvné strany akceptovať.
     
  8. Kupujúci sa môže domáhať práv zo záruky len za predpokladu, že faktúru vystavenú za dodávku objednaného tovaru, ktorý je predmetom reklamácie, uhradil v lehote splatnosti v plnej výške.

10. Záručné a reklamačné podmienky

  1. Kupujúci uplatňuje reklamáciu, t.j. svoje nároky zo zodpovednosti za vady a nároky zo záruky u Predávajúceho písomným a podpísaným listom doručeným na adresu sídla Predávajúceho, alebo elektronicky – faxom a následne do troch dní doručeným originálom listu. Drobné odchýlky v rozmeroch a vyhotovení v rámci technicky určených tolerancií nie je možné reklamovať.
     
  2. Reklamácia musí byť jednoznačne označená s presným uvedením tovaru a jeho vady; z reklamácie musí vyplývať ktorej dodávky sa reklamácia týka, odkaz na faktúru alebo dodací list, dátum prevzatia tovaru a dátum zistenia vady. S reklamáciou musí byť doručený Predávajúcemu aj reklamovaný tovar, alebo ak to nie je možné, alebo účelné, dôkladná a podrobná fotodokumentácia zachytávajúca vadu tovaru. Predávajúci je oprávnený podmieniť vybavenie reklamácie v každom jednotlivom prípade vrátením reklamovaného tovaru kupujúcim. Po zistení vady, alebo objavení sa vady kupujúci nesmie s tovarom nakladať alebo pokračovať v inštalácii, ani ho premiestňovať, ibaže si to vyžaduje ďalšia ochrana tovaru pred vonkajšími vplyvmi alebo zásahmi tretích osôb. 
     
  3. Náklady na prepravu vadného tovaru späť k Predávajúcemu, alebo na ním určené miesto bude znášať kupujúci s tým, že v prípade preukázania oprávnenosti reklamácie budú objektívne oprávnene vynaložené náklady kupujúcemu uhradené na základe faktúry kupujúceho.
     
  4. V prípade oprávnenej reklamácie má kupujúci prednostne nárok na výmenu tovaru, ak to je možné a prijateľné pre obidve strany. Ak výmena nie je možná ale je možné tovar vzhľadom na okolnosti prípadu a povahu tovaru opraviť, Predávajúci sa zaväzuje tovar opraviť a po vykonanej oprave kupujúceho upovedomiť o jej výsledkoch ako aj o tom, že si môže prevziať opravený tovar. Ak nie je možná výmena tovaru a ani jeho opravu nemožno zabezpečiť, alebo to nie je účelné vzhľadom na povaha tovaru a okolnosti prípadu, Predávajúci vráti kupujúcemu kúpnu cenu alebo poskytne po dohode primeranú zľavu z kúpnej ceny dodaného tovaru. Pri uspokojení niektorého z vyššie uvedených nárokov kupujúceho je jeho nárok na náhradu škody vylúčený. O vykonaní servisu alebo opravy sa spíše servisný záznam, ktorého kópia sa odovzdá kupujúcemu. Predávajúci je povinný realizovať opravu do 30 dní od dôjdenia reklamácie a reklamovaného tovaru. 
     
  5. Predávajúci v žiadnom prípade nezodpovedá za nesprávnu inštaláciu tovaru, ani za škody ktoré vznikli v dôsledku alebo boli spôsobené nesprávnou inštaláciou tovaru.
     
  6. V prípade reklamácie vád tovaru zostáva ustanovenie § 428 Obchodného zákonníka nedotknuté.

11. Náhrada škody a okolnosti vylučujúce zodpovednosť

  1. Zmluvná strana, ktorá poruší svoju povinnosť vyplývajúcu z týchto VOP alebo príslušných právnych predpisov, je povinná nahradiť škodu, ktorá vznikla druhej Zmluvnej strane, ibaže preukáže, že porušenie povinnosti bolo spôsobené okolnosťou vylučujúcou zodpovednosť.
     
  2. Za okolnosti vylučujúce zodpovednosť sa považuje prekážka, ktorá nastala nezávisle od vôle povinnej strany a bráni jej v splnení jej povinnosti, ak nemožno rozumne predpokladať, že by povinná strana túto prekážku alebo jej následky odvrátila alebo prekonala, a ďalej, že by v čase vzniku záväzku túto prekážku predvídala. Tieto okolnosti nemajú vplyv na povinnosť platiť zmluvnú pokutu. Zodpovednosť nevylučuje prekážka, ktorá vznikla až v čase, keď povinná strana bola v omeškaní s plnením svojej povinnosti, alebo vznikla z jej hospodárskych pomerov. Účinky vylučujúce zodpovednosť sú obmedzené iba na dobu, dokiaľ trvá prekážka, s ktorou sú tieto účinky spojené.
     
  3. V prípade akýchkoľvek nárokov na náhradu škody zodpovedá predávajúci za škodu maximálne vo výške hodnoty ne/dodaného tovaru vzťahujúceho sa k predmetnej škode /pri rámcových objednávkach len podľa hodnoty čiastkových plnení/. V prípade omeškania predávajúceho s dodaním tovaru, zodpovedá predávajúci maximálne do výšky 5% dohodnutej kúpnej ceny tovaru /napr. vo vzťahu k zákonnému úroku z omeškania/.
     
  4. V prípade odstúpenia od zmluvy zo strany zákazníka, je tento povinný uhradiť predávajúcemu ušlý zisk /vypočítaný z nezrealizovanej dodávky/, nároky na náhradu škody predávajúceho zostávajú nedotknuté.

12. Sankcie

  1. Zmluvné strany sa dohodli, že v prípade porušenia povinnosti kupujúceho prevziať včas objednaný tovar, ktorý nie je tovarom bežne dodávaným zo skladových zásob Predávajúceho, alebo ktorý bol vyrobený na osobitnú objednávku podľa predlôh kupujúceho, jeho osobitných požiadaviek, na mieru alebo inak prispôsobovaný individuálnym potrebám kupujúceho, bude Predávajúci oprávnený účtovať zmluvnú pokutu vo výške 20 % z ceny predmetného tovaru.
     
  2. Kupujúci prehlasuje, že mu je známy význam jeho povinnosti zabezpečenej zmluvnou pokutou a túto považuje v celej výške za primeranú vzhľadom na význam zabezpečovanej povinnosti a potenciálne následky jej porušenia. Kupujúci sa zaväzuje zmluvnú pokutu uhradiť v lehote 7 pracovných dní odo dňa obdržania výzvy na zaplatenie od Predávajúceho

13. Zachovanie mlčanlivosti

  1. Zmluvné strany sa zaväzujú zachovávať mlčanlivosť  o informáciách tvoriacich predmet obchodného tajomstva, ako aj o všetkých informáciách týkajúcich  sa jednotlivých obchodných prípadov, ktoré nie sú verejne dostupné alebo sú dohodnuté odlišne od týchto VOP alebo tvoria predmet osobitnej dohody medzi nimi. Porušenie tejto povinnosti má za následok povinnosť náhrady škody.

14. Záverečné ustanovenia

  1. Predávajúci si vyhradzuje právo uchovávať a spracúvať informácie o kupujúcom a priebehu jednotlivých obchodných prípadov s cieľom zrýchlenia a skvalitnenia poskytovania služieb, s čím kupujúci súhlasí.
     
  2. Predávajúci je oprávnený postúpiť/previesť konkrétnu kúpnu zmluvu, alebo jej časť - svoje práva a povinnosti voči zákazníkom na tretiu osobu, kedykoľvek, keď si to jeho ekonomická, finančná, obchodná potreba vyžiada, alebo to bude z ekonomického alebo iného hľadiska pre Predávajúceho výhodné; s týmto kupujúci bezpodmienečne súhlasí a zároveň sa zaväzuje nepostúpiť akékoľvek právo či povinnosť voči Predávajúcemu bez jeho predchádzajúceho písomného súhlasu.
     
  3. Tieto VOP boli schválené štatutárnym orgánom Predávajúceho dňa 1.9.2011, kedy nadobudli platnosť. Účinnosť VOP nadobúdajú druhý deň od ich odoslania všetkým aktuálnym zákazníkom Predávajúceho, a pokiaľ ide o budúcich kupujúcich druhý deň po ich zverejnení na internetovej (web) stránke Predávajúceho, ktorá je www.obo.sk. Zmena VOP Predávajúceho nadobúda platnosť schválením štatutárnym orgánom a klientom sa oznamuje zaslaním úplného znenia VOP; druhý deň od ich odoslania klientovi nové znenie VOP nadobúda účinnosť. Aktuálne znenie VOP sa zverejňuje na internetovej (web) stránke Predávajúceho, druhý deň po zverejnení nadobúda všeobecnú účinnosť. Každý klient je oprávnený odstúpiť od konkrétneho obchodného prípadu z dôvodu, že so znením VOP nesúhlasí. Oznámenie o odstúpení musí byť v písomnej forme, podpísané a Predávajúcemu doručené doporučene v lehote do osem pracovných dní od ich obdržania klientom. Nároky strán pri zániku zmluvy odstúpením sa riadia ustanoveniami Obz.
     
  4. Predávajúci si vyhradzuje meniť a prispôsobovať sortiment tovarov a služieb ako aj zloženie skladových zásob tovarov.
     
  5. Prípadné spory budú Zmluvné strany riešiť medzi sebou prednostne dohodou a rokovaním; ak sa spor nevyrieši dohodou, bude o ňom rozhodovať príslušný súd v zmysle Občianskeho súdneho poriadku.
     
  6. Predávajúci neposudzuje a nezodpovedá za vhodnosť objednaného tovaru na konkrétny účel použitia ktorý je, hoci aj nepatrne odlišný od bežného účelu použitia, ako ani za vhodnosť použitých materiálov a náradia pri inštalácii tovaru. Za bezpečnosť a ochranu zdravia pri manipulácii s tovarom a jeho inštalácii zodpovedá kupujúci.
     
  7. Dohovor OSN o zmluvách o medzinárodnej kúpe tovaru sa na Zmluvné strany nevzťahuje.

____________________________________ 

OBO Bettermann s.r.o. 

Ing. Andrej Rozvadský v.r., konateľ